2016. november 24., csütörtök

Újságírás szakkal író leszek?

Sokan megkérdezik, hogy "újságírás szakon" (aminek egyáltalán nem ez a hivatalos neve) írókat képeznek-e, és köze lehet-e a végzettségemnek ahhoz, hogy regényírásra adtam a fejemet. A válasz természetesen összetett, de azért megpróbálom kifejteni. 

Szóval, a szak hivatalos megnevezése (a büfészakként elhíresült) kommunikáció- és médiatudomány. Ezen belül lehet különböző szakirányokra szakosodni, melyeket egyeteme válogatja. Nálunk Debrecenben a DRHE-n például PR, valamint Írott- és elektronikus sajtó szakirány közül lehetett választani a harmadik félévben teljesített szigorlatot követően. 

Nem volt kérdés, hogy én a sajtó felé orientálódok, tehát ÍRNI fogok. Legalábbis, elméletileg. Gyakorlatilag azt mondhatnám, hogy az első három félévben olyan durván telenyomták az órarendünket sajtós tárgyakkal, (IMÁDTAM) hogy valóban sikerült elriasztani ezzel azokat, akiknek nem volt jó az íráskészségük és/vagy nem szerettek volna írással foglalkozni. Ennek következtében azonban elég hamar lefutottak az írással kapcsolatos tantárgyak, már ami a kötelező jellegű tárgyakat illeti. Helyükbe jött a választott gyakorlat. (Tippelhettek, én melyiket választottam a sajtó, rádió és televízió közül). 

Szóval, aki csak és kizárólag azért akar erre a szakra menni, hogy egyszer író lehessen, annak azt tudom tanácsolni, hogy kétszer gondolja át, hogy jól választ-e. Az írás ugyanis egy olyan dolog, amit otthon, a szoba rejtekében végzünk (vagy ki hol) de semmiképpen sem kell miatta kapcsolatba kerülnünk más emberekkel. Az újságírás és maga a média viszont extrovertált személyiségeket kíván meg (mindjárt mutatok képeket), ugyanis egy újságírónak nem elég, ha jó íráskészsége van. Agyafúrtnak kell lenni, jól kell tudni kérdezni (alákérdezni), kell hozzá egy nagy adag pofátlanság, és a többi, és a többi. Ugyanannyira jól kell érezned magadat a kamerák előtt, vagy akár a rádióban, mintha a laptopod előtt ülnél, egy megnyitott word dokumentum előtt. 

Természetesen választhatsz magadnak olyan szabadon választható tárgyakat, amelyek az írás felé orientálnak és nálunk kifejezetten erős volt az írói professzori kar, ugyanakkor ahhoz, hogy sikeresen végigcsináld a három éves BA képzést valóban "nagypofájúnak" kell lenned. Nem elég, ha csak jól forgatod a pennát. De, hogy ne csak a levegőbe beszéljek, megmutatom nektek az utolsó évem tantárgylistáját. (Nem, az egyesek meg kettesek nem a jegyeimet, hanem a tantárgy kreditszámát jelzik). 




Szóval, nem tudom, mennyire látható, de bizony elég sokat voltunk rádiós és tévés gyakorlaton, amihez egyáltalán nem volt elég a jó íráskészség (de elengedhetetlen). Ha viszont úgy érzed, hogy tűzrőlpattant vagy és el tudod képzelni magadat a média világában, akkor csak ajánlani tudom a képzést. 

Egyébként egyáltalán nem nevezném büfé szaknak, nem mellesleg minden hozzáállás kérdése. Én valóban szerettem, amit tanultam és próbáltam belőle a legjobb lenni. (Szerintem ezt a jegyeim is mutatják). 

Tehát, önmagában ez a szak nem fog téged íróvá varázsolni, ahhoz egyébként sem kell főiskolát végezni, ugyanakkor rengeteg mindent lehet tanulni, frappáns ismeretségeket lehet kötni. A szakmában (most az írásra gondolok) olyan elismert emberekkel kerülhetsz kapcsolatba, akikkel egyébként nem, vagy csak nehezen tudnál megismerkedni, ők pedig megfizethetetlen tanácsokkal láthatnak el. (Tapasztalat). 

Egyébként az újságírás (és nem a különböző bulvár-firkászat) egy csodálatos szakma, egy percig sem bántam meg, hogy újságíró lett belőlem.  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Írással kapcsolatos dolgok, amiken kiakadok

Valamilyen különös okból kifolyólag ihletet kaptam ahhoz, hogy elkészítsek egy tíz pontból álló listát, amiben azt taglalom, hogy melyek a...